Tuesday, June 29, 2010

My breastfeeding journey

Dah 5 bulan aku breastfeed Alesya yer...and hopefully the journey will go on sampai dia 2 yrs...semoga dipermudahkan olehNya. Banyak yang aku belajar sebenarnya along this journey. Now i know that:
1) First time momma memang selalunya lambat for BM to produce. Better to have back up plan. Breastpump, FM..jgn nanti anak menangis tak cukup susu tgh2 mlm susah.
2) BF bukan mudah. Sometime you get upset macam BM tak produce byk or baby still lapar eventho dah lama BF so kena byk bersabar and kena kuat emosi jugak.
3) Kena stimulate untuk produce byk BM and oso kena selalu think positif..
4) Kena mkn byk serat utk mummy yang BF sebab kalau tak baby susah nak poo-poo. Mcm Alesya hari tu 5 hari tak poo-poo. Now aku amalkan mkn epal and oren setiap hari. Paling prun / plum juice aku rasa
5) Eventho BF still kena burpkan baby.
6) Minum byk air mmg bagus utk BM production tp BM agak cair. Nak BM pekat mknlah oat / jantung pisang
7) Kalau mummy sakit cam demam still bleh BF, baby takkan jangkit sebab the milk will produce antibodi yang buatkan bb tak kena sakit mummy dia. Unless kalau Aids / Cancer or hepatitis kot tak leh
8) BF menurunkan berat badan aku after bersalin
9) Kalau bekerja baik ajar botol time dlm pantang lagi..pump and masukkan BF dlm botol..mcm Alesya skang asyik nak direct jer sebab aku ajar mcm tu.
10) Hubby pun kena support jugak kalau tak memang susah nak berjaya dlm exclusive BF nih.

Tu lah saja secubit pengalaman aku sepanjang 5 bulan nih. Selamat ber BF yer kawan2


No comments:

iklan