Monday, June 28, 2010

SAHM vs WAHM vs FTWM

Fuh...fuh....achum...fuh...
Dah berabuk ek blog nih...almaklumlah...weekend aku balik kampung supaya Alesya bleh beramah mesra ngan tok, wan dan acunya. Walaupun sekejap tp kira ok lah tu...
Cam biasa..balik kg banyak lah pulak ceriteranya...satu hal psal status aku as SAHM (stay at home mother)
Actually keputusan aku untuk jadi SAHM nih memang keputusan aku sendiri tp taim tu disokong oleh mr. hubby. Mainly aku jadi SAHM nih sebab long working hour in my previous co. Everyday mesti balik after 7pm. Plus journey sometime kul 10pm baru sampai umah. Preggy time lak kan aku memang malas n penat giler so aku pujuk2 hubby..heheh...but aku plan nak keje after baby besar skit.
Skang Alesya dah 5 mths. Kenapa aku masih jadi SAHM? Hmm...aku rasa majority FTWM (Full time working mother) kalau diberi peluang nak jadi SAHM or WAHM (Work at home mother)kan? Sama lah jugak aku. Kalau boleh aku cam tak mao bagi org jaga Alesya. Maybe kalau dia dah 2 tahun n dah leh g nursery aku akan g keje kot. Sebab byk kes org jaga baby nih tak menjaga betul2. Kalau ambik maid pun sama gak.
Gaji hubby 'cukup' utk keperluan tp nak mewah tu...tak lah. Sebab tu kadang2 aku fikir jugak nak jadi FTWM tapi masih dalam pertimbangan. Pada aku WAHM memang lebih baik tapi apa kerja yang aku bleh buat dari rumah yer? Mungkin boleh jual barang skit2 thru blogshop..semua masih dalam pertimbangan
Mak aku obviously tak suka aku jadi SAHM nih. Hubby pun dah mula tanya kalau aku ada plan for future..dia tanya aku tak bosan ke kat umah...
So aku memang tgh consider of my status as SAHM nih. Patut kah aku tukar status ke WAHM or FTWM. Aku bagi alasan pada hubby tunggu 6 mths after Alesya dah start solid then aku akan consider to be WAHM@FTWM...
Bukan aku tak mao bina kareer tapi cam susah plak nak berpisah ngan Alesya lama-lama. Dilema sih...



No comments:

iklan