Wednesday, May 12, 2010

Food during breastfeeding

Memang susu ibu nih susu terbaik bagi baby and that's why mum nak kena jaga makanan so baby always get the best. Few things why pemakanan seimbang nih penting ketika BF. First, kalau kurang nutrien badan jadi lemah / letih sebab banyak simpanan tenaga dah habis ketika BF and susu pun jadi kurang. sebab ni lah aku selalu mkn berlebihan. But, sendiri mau ingat lah..kalau mkn lebih2 pulak, bila badan mau kurus daa..dah lah time pregnant asal teringin jer sumer makan...kekekke Ada byk pendapat ttg food supplement during BF nih. Ada kata perlu and ada kata tak. As kita sendiri yang tau cara pemakanan kita seimbang ke tak so buatlah pilihan sendiri. Antara food supplement yang dicadangkan
- kalsium (aku minum segelas anmum lacta sehari kalau rajin. bukan apa takut reput gg n tulang...kakka.)
- Vitamin A: (sumber: hati, sayur berdaun gelap, buah dan sayur berwarna oren) - aku tak ambik supplement nih sebab aku selalu mkn hati..kekke...siyes, laki aku tak der peluang aku belasah sumer
- B kompleks (sumber: ikan, daging tanpa lemak, susu dan hati) aku rasa Bkomp aku cukup..pepandai jer
- Vitamin C (tak mkn gak)

p/s: Penting utk pelbagaikan kelas mknan. Ni boleh refer piramid makanan. Malas nak tempek kat sini.

Tapi, aku ada ambik produk nih..namanya Neurogain. Ada DHA etc lah. Alah, minyak ikan sebenonye nih. Sebenarnya, laki aku lah ckp kalu bg FM kan ada tulis kat tin tuh DHA, AA and segala mcm kebaikan so dia tanya kalau susu ibu camna plak. Sebagai org yang tegar nak BF memang senang jer aku berjaya yakinkan laki aku tapi aku mkn gak neurogain nih sebab since preggy aku dah mkn. Hopefully baik utk IQ aku gak. Dah terlambat lah..

Selain suma food supplement tu, paling penting kena minum byk air lah. At least 8-10 gelas. Baru lah penghasilan BM berjalan lancar.

I love and enjoy BF! Sebab BM ni memang custom made utk baby kita...and i love to eat oso sebab tu ko buat entry ni kan?

No comments:

iklan