Tuesday, May 18, 2010

Petua menghilangkan selsema bayi / newborn

This week Alesya cam kena selsema skit..since baby below 2 years nih tak elok mkn ubat sgt so aku search lah utk petua-petua tradisional nih...
Ni ler yang aku dpt:
  • Sapukan minyak pada ubun-ubun bayi ketika bayi hendak tidur - x try pun lagik. Tapi bukan minyak angin nih. Minyak selain minyak angin. Minyak kelapa ke apa ke..
  • Ambik beberapa tangkai daun sirih, picit sampai kuar lendir, pastu sapu kat hidung bb. - dah try tapi mcm tak ok sgt
  • Bagi baby makan sikit madu - ada byk pendapat ttg madu. Ada kata boleh bg. Ada kata tak boleh bagi sebab bleh menyebabkan allergic. So aku tak bagi. Madu pun tak dak kat umah aku.
  • Asah kunyit hidup and sapu kat hidung bb - Dah try...mujarab
  • sapu vicks di kedua-dua belah tapak kaki then pakaikan botees - Beli vicks for baby ok..normal one for toddler above 2 yrs.
So far dah ok lah. Kadang-kadang kalau sejuk or hujan jer dia kena selsema balik. Sib baik lah. Aku kalau boleh nak elakkan lah kena g sedut kat klinik nih.
Anyway, petua-petua nih memang helping. Try lah.

19/2/2013
aku jumpa produk selsema menggunakan bahan2 natural boleh digunakan bayi 3 bulan ke atas. mudah-mudahan dapat membantu kurangkan kegelisahan time anak selsema. kalau nak baca tengok sini

6 comments:

che'wa said...

liza aku senang je kalo anak selsema selalunya flu tu aku sedut,pas tu buh ibu kunyit,then sapu vicks kt tapak kaki..

ubat mmg not suitable at this age

sue said...

btol ke mujarab k.wana petua yg k.wana bg 2..bby saye
nl masuk 2 bln dh kne selsema.

IedayahMuda said...

akak, kalo baby 2-3 months ok ker buat camtu?(asah kunyit n sapu kat idung)

Anonymous said...

Bby dlm pantang pulak mcm mn?

Anonymous said...

Bby saya 30 hari. Mcm mn nk hilangkn hidung yg tersumbat sbb slsema,

Anonymous said...

Sama lh..baby saya pun msih dlm pantang..but dh kna selesema..ada ke cara nk hilangkn selesema bayi msh dlm pantang ni...

iklan