Monday, May 10, 2010

January lalu..

Belek-belek memang sah tak ada lagi entry ceritera aku give birth to Alesya. Hmm...tarik napas dulu...fuhh...wokey...baik aku mulakan...kekekke
9 bulan pregnant Alesya memang everything fine except of morning sickness on first trimester and oso aku kena darah tinggi (PIH). Besides, sebab first experience aku very concern on her movement, my food, nutrien etc. Habih citer pregnant..then sampailah masa nak deliver. Time ni aku kat umah mak aku di kg. EDD Alesya on 22/1/2010. Aku langsung tak der rasa apa-apa. But since aku nih PIH, aku kena admit on my EDD untuk di inducekan. So pagi2 22/1 tu aku pun pi lah spital. After admit, g buat ultrasound then masukkan first pil. Still ok tak der rasa apa2. Bila hubby aku visit during lunch aku leh lagi riak tu kata macam tak masukkan apa2 ubat pun. Tak da rasa. tunggu kau...
Pastu masukkan 2nd n third still tak bukak. mlm tu rest ler sebab diorg masukkan 3 kali jer per day. The next day pun sama but this time dah rasa sakit. Bila check dah bukak 3cm. Terus masuk labor room. Around 2pm aku masuk labor room then dr pecahkan air ketuban. OMG! memang sakit betul after dr pecahkan air tu. Rasa kecik jer dr tu depan mata aku. But still manageble lah sakit tu. After 4 hours, nurse check still bukak 3cm. Then aku rasa very down sebab dok tahan sakit ingatkan dah ada progress. Aku suruh nurse panggil hubby masuk and aku start sedut oksigen. Mak aku call hubby sempat aku mintak maaf sumer ngan mak aku.
Siap aku mintak nak operate tu sebab tak tahan sakit. Baru padan muka ko! Then aku rasa nak pass motion. Suruh hubby panggil nurse. Diorg masuk tgk dah nampak rambut. Tibalah masa utk push. Then hubby update lah every time aku push dah nampak muka etc..etc..btw, siap nurse ckp i know the techniques eventho tak pi kelas pun. Hmm....
Tepat pukul 10.40 23/1/2010..uwwweeekkk...eeekk...camtu lah lebih kurang tangisan pertama Alesya. Rasa hilang segala macam kesakitan. Then bila nurse letakkan Alesya atas dada aku, rasa terharu sangat and oso ada rasa cam blur jugak...tul ke dah ada baby nih..brain aku baru nak upgrade aku rasa
Then, nurse tu sempat lah ckp kena take care of my body n healthiest way to get pregnant after 2 yrs. Aku ok kan jer. tapi dlm hati sempat aku kata...no i dont want anymore..hahahha...tapi perasaan tu dah hilang sikit demi sikit.
After semua prosedur, nurse bagi aku pil utk PIH. Then aku baring atas katil bagi Alesya kolestrumku. Pastu bila nak bgn aku berpinar2 nak pitam. Check BP aku 40/80.Dah kena tekanan darah rendah pulak. Aku tak ingat lah diorg buat apa...Maybe disuruh rehat jer kot..
After long rest baru leh kuar. Around 2 am. Being 12 hours dlm labor room....apa yang boleh aku kata, tangisan pertama memang membahagiakan tapi datang beserta tanggungjawab. Ni lah pengalaman pertama yang aku sure takkan ada lagi yang sama dan seistimewa ni aku harap next one mudah skit sebab dah ada jalan kekeke



2 comments:

che'wa said...

sama cam aku liza..PIH..but u're so lucky sbb x perlu operate..aku pun kena induce,pecah ketuban then sakit mcm nk mati je..tp bila check jln x bukak2 still 3cm within 6j(utk kes previous scar mmg x bole > 6j)..progress sgt lambat..bila dengar kena operate aku mcm dah down je..x merasa gak b'salin normal..sedih la..

apa2 pun bila dah permata hati depan mata sgala sakit pun dah hilang..trus rasa nk mengandung lg lepas tu kan..

Unknown said...

PIH ni susah no...buat masa ni tak mau lg kot che wa..kekekke..tp perancangan tu ada lah..:-)

iklan